Naar een retail die enkel maar beleving verkoopt?

Geplaatst op: vrijdag 1 september 2017

Geschreven door

Stijn Preuveneers

Rekken met kleding in kledingwinkel

Het retail landschap zowel hier in België als wereldwijd staat al langer onder grote druk en het ziet er niet naar uit dat het er beter op zal worden. Als we nadenken over de winkel van de toekomst, is het ook helemaal niet moeilijk om een winkel in te beelden waar nog maar weinig medewerkers aanwezig zullen zijn, als er nog medewerkers tout court zullen werken.

Het is binnen deze context dat mijn visie vaak aansluit met deze van Doug Stephens, (link naar artikel op het einde). De belangrijkste boodschap die ook hij meegeeft is dat …

… wij naar de winkel van de toekomst moeten kijken als hét belangrijkste mediakanaal dat je als merk kan bezitten. Als een plaats waar je op een authentieke manier in contact komt met het verhaal dat je als retailer vertelt. Waar de klantenervaring die je biedt het meest waardevolle is dat je verkoopt.

Er wordt heel veel gesproken over de retail en de winkel van de toekomst (zeer meta, I know), maar een échte grote sprong voorwaarts naar zo’n “store of the future” zien we nog niet vaak gebeuren. Terwijl de tijd om dit te doen steeds beperkter wordt. De nieuwigheden die we zien verschijnen binnen verschillende retail-concepten zijn absoluut toe te juichen. Maar als we eerlijk zijn is dat niet de échte disruptie waarover ik zo vaak lees. De échte disruptie die de standaard retail zoals we hem nu kennen zal doen verdwijnen, en een retail zal creëren die als belangrijkste product ervaringen zal verkopen. En dit zal effectief gebeuren. Waarom? Wel in 4 punten:

  • E-commerce wordt de standaard: een no-brainer ondertussen. Maar what about groeien tot een niveau dat binnen 10 jaar dit de meest gebruikte en conventionele methode is?
  • Smart-products doen de aankopen voor ons: producten die zelf bepalen wanneer ze vervangen, bijgevuld of onderhouden moeten worden zonder tussenkomst van de consument. De consument die zelfs niet meer aan e-commerce moet doen, maar het gewoon ondergaat. Dit impliceert ook volledige ontwikkeling & implementatie van echte smart-homes. En wees maar zeker dat als een Google of Amazon deze services creëert, de aankopen automatisch via hun e-commerce platformen zullen lopen (en dus niet het jouwe).
  • Merken, ‘brands’ hebben de fysieke retailer/resellers niet meer nodig: de technologie is er nu al om rechtstreeks naar de eindconsument te verkopen. Betere marges en hun eigen merkverhaal beter onder controle. Who can blame them?
  • Fysieke locaties die producten kopen zijn irrelevant: behalve als je product zo uniek is in de wereld. Voor alle anderen zijn bovenstaande punten redenen genoeg om hun aanpak drastisch om te gooien.

Dus?

Zoals gezegd, wil de winkel van de toekomst blijven bestaan dan moet hij het roer volledig omgooien. Eens bovenstaande punten er zijn en een Amazon, Ali Baba of Google voor je deur staat is het te laat.

Creëer van die fysieke winkel een belevingstehuis. Waar wij uw persoonlijke verhaal kunnen zien, voelen, ruiken en proeven. Waar we geïnspireerd worden en kunnen experimenteren. Waarin een relatie wordt aangegaan met bezoekers op het niveau van visie en gedeelde waarden. Waar je dus de ervaringen verkoopt rondom de producten die je nodig hebt om ze te creëren.

Volledige artikel en meer info over Doug Stephens en zijn andere blogs:

Aankomend event

Ontvang de nieuwsbrief!


Volg ons

Meest Gelezen

Pin It on Pinterest