De glimlachcoach, want vriendelijkheid verkoopt

Geplaatst op: vrijdag 4 oktober 2019

Stijn Preuveneers

Geschreven door

Stijn Preuveneers

Een lach kost niks en is de beste manier om iemand welkom te heten, toch gunt één op de zeven handelaars zijn klanten geen glimlach. Onze glimlachcoaches helpen retailers hun teams te sensibiliseren om het belangrijke 1e contactmoment met een klant onvergetelijk te maken.
In de pers: onze glimlachcoaches in Waasland Shopping (oktober 2019)

De glimlachcoach focust op het 1e contactmoment

Een glimlachcoach leert winkeliers hoe ze op een vriendelijke manier hun klanten kunnen bedienen. Dit door te focussen op het 1e klantencontact. Indien dit contact positief verloopt, zal voor zowel de klant als de verkoper ook nadien het verkoopgesprek positiever verlopen.

Een analyse als gewone klant

De glimlachcoach zal eerst een winkel evalueren als neutrale klant, als mystery shopper. Hij focust op de belangrijkste elementen in een eerste klantencontact: is er oogcontact met de klant, krijgt de klant een glimlach en wordt hij vriendelijk begroet. Op basis van een objectief rapport wordt de coaching naar de retailer opgezet.

Aanstekelijke coaching op maat

De coaching die nadien plaatsvindt is geen kennisoverdracht, maar stuurt aan tot introspectie. We helpen verkopers en medewerkers inzicht krijgen in wat hun blokkerende factoren zijn die succes in de weg staan. We werken steevast een actieplan op maat uit.

De glimlachcoaches geven uiteraard het goede voorbeeld, wat tot een aanstekelijke coaching op maat leidt. Door leuke rollenspelen en tips en tricks van collega’s helpen we medewerkers om van het 1e contactmoment een toffe beleving te maken.

Glimlachcoaches in de praktijk: Waasland Shopping W.Smile Games

Onze glimlachcoaches werken al 2 jaar samen met Waasland Shopping en de verschillende winkeluitbaters. Lees meer in de pers hier en hier.

Waasland Shopping wil haar handelszaken extra motiveren om nog vriendelijker te zijn. Samen met hen en onze glimlachcoaches is de operatie ‘W.Smile Games’ gestart in 2018.

Een team van vier glimlachcoaches peilt daarbij om de twee maanden naar de klantvriendelijkheid van de winkeluitbaters. Drie maatstaven worden daarvoor gehanteerd: spreekt de winkeluitbater de klant aan, wordt er geglimlacht, en is er sprake van oogcontact? Hoe beter aan deze ‘simpele’ vereisten wordt voldaan, hoe hoger de winkeluitbaters scoren. Alles wordt intussen bijgehouden in een ranking. Winkels die minder goed scoren, krijgen van het management van Waasland Shopping concrete tips. Wie op op het einde van het jaar helemaal bovenaan de ranking staat, krijgt een teambuilding cadeau.

“We willen het meest goedlachse winkelcentrum van Vlaanderen worden. Daarom zijn we onze winkeliers aan het sensibiliseren. Met effect, want dankzij de tips van onze glimlachcoaches zien we dat intussen al ruim 57 procent van onze winkeluitbaters de klanten met een glimlach verwelkomen. Dat ligt dus vér boven het Belgische gemiddelde en kunnen we alleen maar aanmoedigen.”

Glimlachcoaching op maat van uw organisatie?

Onze experts helpen u graag verder!

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest