4 ideeën voor praktisch concurrentieonderzoek

Geplaatst op: donderdag 7 december 2023

Stijn Preuveneers

Geschreven door

Stijn Preuveneers

Een praktisch concurrentieonderzoek helpt om voorsprong te nemen op je concurrenten. Dit brengt in kaart wie ze zijn, op welk vlak ze concurrerend zijn en hoe zij zich tegenover jou positioneren. Hieronder geven we 4 ideeën mee over hoe je mystery shopping kan gebruiken om je volgende concurrentieonderzoek op een efficiënte en creatieve manier vorm te geven.

1. Stuur je klanten de markt op

Met mystery shopping start je je concurrentieonderzoek vanuit het perspectief van je eigen klanten. Stuur hen de baan op vanuit een bepaalde behoefte of een probleem dat ze willen oplossen. Registreer vervolgens elke stap in hun oriëntatie- en beslissingsproces. Zo krijg je een concreet beeld van:

  • via welke kanalen klanten zoeken in de markt.
  • bij welke bedrijven klanten uitkomen en vergelijken.
  • welke aspecten belangrijk zijn voor klanten in deze fase.
  • hoe jouw bedrijf zich situeert tegenover de markt.

2. Gun je concurrent even die extra omzet

Na de oriëntatiefase komt de aankoop- en gebruiksfase. In concurrentieonderzoek is het belangrijk ook deze aspecten van het klantenproces van je concurrenten bloot te leggen. Hoe verloopt hun onboarding proces? Hoe commercieel actief zijn hun medewerkers? Wat als je met een klacht komt?

Dankzij mystery shopping kan je gemakkelijk het hele verkoopproces van je concurrenten in kaart brengen. Zelfs vanuit verschillende klantprofielen en scenario’s. Oké, je zal je concurrent even aan wat extra omzet helpen door aankopen bij hem te doen. Maar het is enkel op deze manier dat je objectief kan vaststellen hoe je concurrentie écht werkt.

Ontdek op deze manier blinde vlekken in hun klantenproces. Hiermee kan jij het verschil maken voor potentiële klanten. Leer tegelijk van wat je concurrenten wel goed doen in hun customer journey en pas je hierop aan.

3. Durf die marketing USP’s te challengen, ook van jezelf

Een concurrentieonderzoek nodigt uit om kritisch te zijn. Wees even kritisch tegenover je eigen bedrijf. Een goed concurrentieonderzoek maakt de benchmark met jouw organisatie. Zeggen we niet allemaal dat we het meest klantgericht zijn? Dat we de meest kwalitatieve producten hebben? Dat we de meest gepassioneerde medewerkers hebben? Dat de prijs op je offerte exact is wat je finaal betaalt? Dat we allemaal experts zijn in ons vakgebied?

Met mystery shopping challenge je die USP’s door verschillende scenario’s te gebruiken. Speel je de klant die enkel een nieuwe gsm wil kopen: welke concurrent is dan zo klantgericht om je gegevens van je oude naar je nieuwe gsm over te zetten? Laat bij alle concurrenten vanuit een identieke vraag een offerte opmaken: wie is er op het einde van de rit effectief de goedkoopste? Laat je als klant niets meer van je horen: welke concurrent heeft het meest performante opvolgsysteem? Retourneer aangekochte producten en ontdek hoe iedere concurrent zijn aftersales werkt.

Hier kan je je creativiteit de vrije loop laten. Bedenk situaties en behoeftes om zo de customer journey en de USP’s in vraag te stellen. En uiteraard, je doet hetzelfde voor je eigen customer journey. Hoe kan je jezelf anders benchmarken?

4. Maak van je concurrentieonderzoek een monitor

Een eerste concurrentieonderzoek is belangrijk om jezelf op dat moment te kunnen benchmarken met je belangrijkste concurrenten. Je markt, de verwachtingen, verlangens en het gedrag van je klanten veranderen echter zo snel dat je ook op systematische wijze informatie over je concurrenten moet blijven verzamelen.

Monitor

Om de markt en je concurrenten voor te blijven raden we aan om je initiële concurrentieonderzoek op kleinschalige en laagdrempelige manier uit de breiden tot een wederkerende monitor. Op deze manier heb je een vinger aan de pols van je markt en je concurrentie. Zo kan je snel ingrijpen wanneer je een verandering vaststelt.

Benieuwd hoe wij creatief concurrentieonderzoek opzetten in verschillende sectoren?

Recente blogberichten

Ontvang de Nieuwsbrief

    Volg ons

    Pin It on Pinterest